tirsdag 30. oktober 2012

Den fineste


Den fineste heklede "snøkrystallen" jeg har, har jeg fått etter min bestemor.
Det er vel egentlig ikke en snøkrystall, men heller en rosett, som hun kanskje skulle bruke mange
av til en duk eller noe. Jeg hadde opprinnelig flere, men brukte noen
på disse veskene jeg lagde for et par år siden.




En kveld for litt siden bestemte jeg meg for å prøve å hekle bestemors "snøkrystall"
og her ser dere resultatet :-)




Den øverste er originalen og den nederste er kopien.
Som dere ser så er bestemor sin heklet med tynnere og finere garn og nål enn min.
Det får jeg se om jeg får til en annen gang ;-))




Her er oppskrifta hvis du har lyst til å prøve :-)) Det er gjort på et par kveldstimer foran Tv'n :-)),
men helt sikkert mye fortere for de som er flinke til å hekle.
Synes det er deilig med noe man blir fort ferdig med,
i motsetning til juleduken min foreksempel ;-))


Heklet snøkrystall

1. rad: 6 lm, 1 kjm i 1. lm.
2. rad: 3 lm, 19 st, rundt lm-ringen.
3. rad: 4 lm,  X 1 st i neste st, 1 lm X. Gjenta fra X til X 19 ggr. Avslutt med 1 kjm i 3. lm.
4.rad: 3 lm, X 2 st omkring lm-buen, 1 st i neste st X. Gjenta fra X til X 19 ggr. Avsl. med 1 kjm i 3. lm.
5. rad: 7 lm, X 1 fm i 5. st (Hopp over 4 st), 6 lm X. Gjenta fra X til X ut omg. Avsl. med 1 kjm i 2. lm.
6. rad: 1 kjm om første lm-bue, 4 lm, 1 dst om lm-buen, 2 lm, X 2 dst om lm-buen, 2 lm, 2 dst om neste lm-bue, 2 lm X. Gjenta fra X til X ut omg. Avsl. med 2 dst, 2 lm, 1 kjm i 4 lm.
7. rad: 1 kjm i neste st, 1 kjm om lm-buen, 5 lm, 1 st om lm-buen, X 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, 1 st i neste lm-bue, 2 lm, 1 st om lm-buen X. Gjenta fra X til X ut omg. Avsl. med 1 kjm i 3. lm.
8. rad: 1 kjm om lm-buen på 2 lm, 6 lm, 1 kjm i 3. lm. X 1 st om lm-buen, 3 lm, 1 kjm i 1 lm, gjenta fra X til X slik at det blir  6 st, og 5 piqoter i lm-buen på 2 lm. Fortsett med 3 lm, 1 fm i fm, 3 lm.
Gjenta alt ut omg. og avsl. med 1 kjm i 3. lm.




15 kommentarer:

Tre Engler sa...

Så kjempe kos å ha sånne nydelige minner:)
Den er jo bare utrolig flott:)
Klem Merete

amo sin blogg sa...

Nydeleg !
Du er flink å hekle, kan ikkje seie noko anna :)
Og kor fint dei passa ilag med rustikke rammer og krukker !

Ynskjer deg ein fin dag i morgå !
Klem Anne-Mari

Ellen sa...

De var helt nydelige begge to! Så flink du er til å hekle. Kansje jeg skal prøve meg på oppskriften din hadde vært så gøy og og fått til noe så vakkert..men tenker jeg ikke er så dreven enda..
Helt nydelige bilder også!
Ønsker deg en fin morgendag. Klem Ellen

fru. Lærum sa...

jeg hoppet over oppskriften ;-) jeg skjønner ingenting av det...tror ikke jeg skal prøve på disse engang ;-)
jeg synes kopien var like fin som orginalen.
skal se igjenom de gamle dukene min, kankje det ligger noe så lekkert der .-)

klem tone

PillePalle sa...

De var så fine! Herlige bilder!
Klemmer fra PiPa

Fågel Blå sa...

Så vackert
Ha en fin vecka
Kramar Kathrine

Tante Titti sa...

Så flotte de er!!
Jeg kan ikke hekle, men nå fikk jeg lyst til å strikke noen små "snøkrystaller" - lure på om jeg finner en oppskrift på noe slikt...
Ha en fin fin dag, skjønne Monica, og tusen takk for flott inspirasjon!
Titti-klem!

Runehuset sa...

Fine! Så flink du er til å hekle.

liven sa...

Så skjønne :)

Hulda sa...

Så lurt det var å henge opp de små brikkene på glasskapet. Utrolig dekorativt. :)

Monica sa...

Jeg så inge forskjell jeg- så flink du og bestemoren din er :) og tålmodige :)

Vakkert !

God kveld klem Monica

M sa...

De var veldig fine, begge to. Jeg liker å hekle, så jeg merka meg denne oppskrifta. (",) Hekling hører liksom til i gamle hus. Spesielt i mitt, min oldemor var kjent som gudinnen av hekling her i området.

Tulip sa...

Nydelige søte var de!
Kjøper ofte små heklede krystaller på loppemarkeder. Har mange, og er veldige glad i dem:)

Så fine de var mot det gamle treverket. Vakkert

"Mira" sa...

Tusen takk for oppskrifta,

Den første gjore eg vist litt småfeil på , men nå går det bedre.

Ha ein fin dag.

klem,

Nina Espeland sa...

Kjempefine! Eg skal prøve meg på å lage ein slik!

Ønsk meg lykke til :)
Klem Nina