lørdag 13. oktober 2012

Fra kistebunnen


I ei gammel kiste i farfar-huset fant jeg i sommer et fint lite håndarbeid.
Det var disse skjønne gamle gryteklutene.
De er strikket i et rutemønster med rett- og vrangmasker.
Jeg har strikket noen kluter og håndklær i slike ruter med riller langs kanten tidligere,
så det var litt morsomt å finne disse som er strikket på akkurat samme måten.
Det ser ut som de er blitt laget av et håndkle eller noe, for det er ikke riller langs
alle sidene, og noen av sidene er litt rufsete, trolig etter å ha blitt klippet til.




Etter en god vask henger de nå over kjøkkenbenken her hjemme,
og som den nostalgikeren jeg er, nyter jeg å ha disse hengende her, og tenke på at min farmor
kanskje har strikket disse, først trolig som et håndkle og senere kanskje gjort det om til disse gryteklutene,
med fine håndsydde knapphullssting, fordi det hadde blitt hull i det håndkleet.
Da er det kanskje fra henne jeg har fått mine gjenbruksgener da ;-))




Akkurat nå er jeg snart ferdig med en gryteklut i samme mønster.
Har du lyst til å prøve?
Da kan du legge opp 60 masker med bomullsgarn på rette pinner,
 og strikke 6 riller (rettstrikk i 12 omganger),  fortsett med riller over de 6 første og
de 6 siste maskene på alle pinner, og rutemønster med 6 rette og 6 vrange i 6 omganger
før du bytter til det motsatte (6 vrange over ruten med rettstrikk og omvendt),
6 riller til slutt,  når den er nesten firkantet :-)

Håper dette var forståelig :-)


12 kommentarer:

fru. Lærum sa...

disse var flotte, men jeg skal nok ikke prøve meg på noe så avansert....jeg strikker bare rett på tykt garn ;)

klem tone

Anonym sa...

Herlig! Har aldri kommentert på bloggen din før, men er daglig innom, og blir så glad hver gang det er et nytt innlegg. Rett og slett en av mine favorittblogger! Ha en fin kveld! Elisabeth

Mette sa...

Så koselig å finne slike skatter!
Ønsker deg en fin lørdagskveld!
Mette

Blockethuset sa...

Å..vilken trevlig blogg jag hittade..vackert hus!

Kreoline sa...

Hei igjen, har funnet oppskriften i bunnen på et skrin. Gammel og slitt, skal sette den sammen og kopiere den. Hvis du har mail kan jeg sende den til deg.
Mona

Fågel Blå sa...

Så fiiiiiiiiiiiiina!
Klem Kathrine

Runehuset sa...

Så fine i all sin enkelhet! Å som jeg skulle ønske jeg kunne strikke, hekle og gjøre litt håndarbeid. Forsøkte jeg på å strikke gryteklut til en montasje på barneskolen, og for å gjøre en lang historie kort endte min gryteklut som kirke, fordi jeg stadig la på masker så firkanten fikk et skikkelig tårn!

Unknown sa...

De var nydelige :) strikking er jeg dårlig på...har begynt på Skappel genseren og selv på den må jeg ha hjelp. Men skal kopiere oppskriften din :) For det hadde vært moro å kunnet det. Men det holder vel med 2 pinner? Hvilken nr skal det være på den da :)

Er så flink du :)

Ønsker deg en fantastisk fin uke !

God klem fra Monica

Kreoline sa...

Hei, har sendt deg mail, det ble visst 2 stk, mønsteret er forhåpentligvis med. Kos deg.
Klem fra Mona

NOSTALGI I NR. 9 sa...

De var skikkelig fine, minnet meg om svunne tider. Gøy med slike gamle håndarbeider, de er så ekte og forseggjorte. Så flott huset deres er på bildene under, gøy å se forskjellene. Skikkelig et hus med sjel og sjarm, Ønsker deg en fin uke, klem Anita

Anonym sa...

Du har en veldig koselig blogg. Når det blir for mye dårlige nyheter i nettavisene, og det blir det jo som regel, går jeg over på blogger istedet. Der er det bare gode og koselige nyheter!
Veldig fine gjnebruksgrytekluter. Montro om ikke den lilla kanten rundt er heklet?
Hilsen fra Anne

amo sin blogg sa...

Koseleg med gamle ting, og at dei er til glede også idag.

Fann bloggen din gjennom Maris gyngestol og har kika nedover.
Eg syns du har ein flott blogg !

Legg meg til som følgar så eg kan få fylgje med kva du gjer på vidare !

Anne-Mari