mandag 28. september 2015

Vakrevindauge



En vakker, vakker dag tidligere i høst var jeg på besøk hos Anette Absalonsen for å lage reportasje.
Hun driver firmaet Vakrevindauge.




Hun restaurerer gamle vindus-skatter i verkstedet sitt i et lite hus på Øksendalsøra,
som tidligere har vært kåret til et av Norges best bevarte tettsteder, 
og ligger i Sunndal kommune.

Anette gjør en viktig jobb med å øke andres bevissthet i å ta vare på gamle vakre vinduer. 
Alle kommuner burde ha en som Anette, derfor vil jeg reklamere litt for henne i dag.




Det ble en inspirerende og lærerik dag for meg, som også liker å ta vare på det som er gammelt,
og forteller en historie. Jeg fikk veldig lyst til å prøve meg på vindusrestaurering.
Og det er noe av det Anette ønsker å oppnå, at vi blir flere som ser verdien i 
de gamle vinduene med det vakre glasset.




Anette elsker det hun driver med, og er drivende dyktig.
Aldri har jeg sett noen kitte vinduer så fort, og samtidig få det så fint.
Ikke alle har mulighet til å gjøre dette arbeidet selv, og da kan jeg varmt anbefale 
å ta en telefon til Anette.





I Lev Landlig utgave 7 kan du lese mer om Anette og bakgrunnen for hennes lidenskapelige forhold
til gamle vinduer med vakkert, blåst glass.





Du kan også følge henne på instagram på @vakrevindauge og på nettsiden hennes
vakrevindauge.no






Anette har lært seg alt som har med faget å gjøre, og lager til og med nye treplugger av malmfuru 
når de gamle er for dårlige.







4 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Veldig, veldig bra! Jeg skulle gjerne hatt en Anette litt nærmere, da hadde vårt prosjekt gått enda litt fortere. (",)

Synøve sa...

Blir alltid så glad når jeg leser om folk som utøver godt håndtverk på den sakte måten....! Full av beundring over folks tålmodighet, skulle så gjerne hatt mer av den, så hadde det kanskje ikke vært så mange dårlige vinduer i mine hus....! Du tar gode og inspirerende bilder dessuten...:) Klem fra meg ved Vinjefjorden i fantastisk septembersol:)

ide-puffen sa...

Hei hei.
Så flott å ta vare på gamle vinduer. Jeg restaurerte mange vinduer da jeg skulle lage lysthus av mine gamle vinduer i fjor. Gamle vinduer har absolutt en helt annen sjarm enn nye vinduer. Kan ikke sammenlignes engang.

Så moro å se at det er så mange av dere bloggere jeg følger som ennå holder på. Har vært helt borte fra blogging i over to år, men nå har jeg lyst å blogge og lese blogger igjen.

Ha en flott dag videre.
Klem fra en av "the grand old bloggers" :)

Rosemary and Thyme sa...

The windows look gorgeous already. Stunning scenery and landscape.

Janet