lørdag 18. august 2012

Villroser og andre villblomster


Å våkne i farfar-huset er alltid herlig; tusle ut på kjøkkenet, sette over kaffekjelen og vaskevannet,
se ut vinduet for å sjekke været, gå ut en tur før frokost for å finne noen blomster til bordet,
vite at dagen ligger foran med blanke ark og fargestifter tæll.



Vanligvis plukker jeg bare en liten blomsterkvast utenfor huset, men denne morgenen tok jeg med 
saks og korg, og turen gikk ned grasbakken til fjæra, og fra stein til stein bortover 
mot villrosene, som har spredd seg utover, nedenfor kirsebærtrærne.
Den skjønne skarpe sensommerfargen og den gode lukten 
skulle bli med meg inn denne dagen,
for dette var en spesiell dag,
jeg hadde bursdag.



Jeg fikk en fredelig stund for meg selv der nede ved sjøen,
hørte bølgene slå forsiktig mot steinene
og vinden suse mildt i tretoppene,
mens jeg klippet av noen roser
og la i korga.



På veien tilbake mot huset, der røyken nå steg opp fra pipa, 
fant jeg flere ville fine, i skjønne farger, som fikk bli med i korga mi,
og da jeg kom inn i det varme kjøkkenet, der frokosten stod klar, var korga full 
og minnet om at sommeren ikke var helt over enda.

14 kommentarer:

Hulda sa...

Ble helt varm om hjertet av dette vakre innlegget. Fint i bilder og ord. En nydelig bukett i kurven. Gratulerer med dagen du nylig har hatt! Vakre sommerinnlegg fra deg. Hos meg er vi blitt ferdige med lysthus i sommer.

Christina Mari sa...

Nydelige bilder og tekst!
Koselig å lese.
Gratulerer med dagen.
Klem Christina

Anonym sa...

Gorgeous basket of flowers.

Junk De Lux sa...

Nydelig.....Gratulerer med dagen!

Lene i Annekset sa...

Så koselig, ser det hele for meg nå. Grautelerer med vel overstått bursdag! :)

irene sa...

Ååååå det kilte i magen min når jeg leste inlegget ditt! Hörte bölgene, luktet de ulike duftene och så dig plukke blimster!!! Kjente kaffe duften også!
Tack for denna start på dagen!!
Grattis ochså!!

Underberget sa...

For en nydelig bukett! Vakkert sammensatt og perfekt i denne kurven, helt til å bli glad av:-) Vel overstått bursdag! Klem fra Berit

Lina sa...

Så vakkert du skriv! :) og for ein nydeleg bukett i korga di! Gratulerar med overstått :)

Lina

Magdalena sa...

herlig vakkert her hos deg...

Unknown sa...

Vidunderlig vakkert :)

Fin uke til deg Monica fra en annen Monica !

Monica fra Koseleg sa...

Takk for hyggelig kommentar på min blogg og gratulerer med overstått dag! Håper dagen din ble like fin som innlegget her var!!!
Ønsker deg en flott ny uke!
Hilsen enda en Monica :-)

Merethe sa...

SÅ vakkert innlegg og bilder. Levde meg helt inn i morgenen din. Så koselig tradisjon at du får feier bursdagen din i farfar huset. Ønsker deg en flott uke. Klemmer

Frida sa...

Grattis på födelsedagen! Låter härligt att plocka vildblommor, så fint det blev med blommorna i korgen.
Hoppas du får en trevlig vecka!
Kram Frida

Anonym sa...

Koser meg når du forteller:)
Herlige bilder

Klem Merete