onsdag 13. oktober 2010

Gardiner i gammeldags interiør

Jeg er fortsatt i gardinmodus etter at Liv med bloggen Livs lyst oppfordret til å komme med tips om gardiner som passer inn i gammeldagse interiører. Jeg tenker jo at det aller fineste må være å bruke gamle tekstiler, gamle blonder, mellomverk, duker, overlaken osv. og sy de om til en gardin som passer inn der man skal ha den.


Gardinkappen på bildet er trolig laget av en gammel brodert duk, den har jeg fått av min mor, men den har ikke vært i bruk på ordentlig enda, den er bare hengt opp for anledningen. Har ikke funnet den rette plassen for den. Å dele en gammel duk og lage den om til to kapper er ikke så dumt, enkelt og greit, og man kan henge dem stramt eller med rynker, utenpå eller inni vinduet alt etter som hva som passer.


Jeg har egentlig en stund hatt sansen for lift-gardiner eller slike som man ruller opp og knyter opp med bånd eller hyssing, men jeg har ikke så mange av dem. Ble litt inspirert av denne gardinskrivingen, så kanskje jeg må jakte litt på gamle duker og flere overlaken og prøve meg på noen slike.
Overlaknene jeg har fra før er nemlig blitt til kapper alle sammen.


Fine gamle hekleblonder og mellomverk er fine å bruke når man vil ha et gammeldags preg, denne vil nok gjøre seg på et soverom, ikke sant?


Hardangersøm er jo alltid nydelig, passer sikkert flott innfelt i gardiner også.


Litt grovere heklerier kan man saktens også feste til stoffer av lin eller bomull,  med knapper og bånd. Da kan man med letthet skifte ut hekleriene eller fargen på stoffet om man vil.  Heklelengden på bildet er kun festet med knappenåler for å illustrere.

3 kommentarer:

Gammel stil sa...

Så fine gardiner:)

Klem:)

Sylvia sa...

Nydelige gardiner dette også Monica:-)

Tror ikke du kommer til å angre hvis du blir med på treffet. Regner med du kommer til å bli full av inspirasjon. Kanskje får du også scrappedilla!! Det er en veldig smittsom "tilstand". Hihi.

Mia, New Room Interior sa...

:-) Så fine! :-)