torsdag 23. februar 2012

Blå inspirasjon


I helga ble TV-stua litt mer blå enn den har vært på ei stund,
og etter å ha sett mine egne bilder begynte jeg å
fundere litt på hvorfor det ble akkurat slik,
 hva er det egentlig som inspirerer?



Det begynte med dette blå strikketøyet som jeg hadde lyst til å blogge om,
fortsatte med at jeg begynte å lete rundt i huset etter noe blått til omgivelsene rundt strikketøyet,
og endte med at jeg følte meg som ei hermegås :))
 


Puffen som fikk dongeritrekk ala Mias Landliv i fjor har stått her en stund.
(Har egentlig hatt lyst til å herme etter stoltrekket hennes også,
men kom ikke lenger enn til å klippe opp dongeribuksene
jeg har samlet på i årevis). 
Teppet som jeg sydde til eldstemann av noen av dongeribuksene, før vi flyttet hit
 (snart 6 år siden), ble hentet ned fra loftet, det fikk gjøre stolen blå.



Hmm, skulle hatt en blå pute også... Fant ikke det,
men blant putetrekkene dukket det opp en kopphåndduk med blå striper
 som jeg kjøpte på loppis i Sverige i fjor sommer, den fikk duge.
En av de blå tekoppene jeg fikk til 40-års dagen min fikk også være med,
pluss den skjønne gamle løperen jeg køpte på auksjon
 for noen år siden.



Etter å ha dandert kopphåndduken rundt ei hvit pute, så jeg at dette unektelig 
lignet på putene som Mia har sydd flere av.
For å skjule den egentlig veldig stygge go'stolen min hang jeg et hvitt pledd over
siden på den, dette har jeg vel også sett Mia gjøre over sin stol,
men med atskillig flottere tepper :))



Da jeg så bildene mine tenkte jeg at nå vil alle tro at jeg hermer etter Mia, ikke at jeg på noen måte innbiller meg at min stol nå ble like lekker som Mias, men jeg ser jeg har brukt noen elementer som er så typisk Mias stil, uten at det var det som var meningen da jeg startet. Men det er jo også slik at dette er ting jeg liker og har likt lenge; fasinasjonen for blått og hvitt porselen, dongeri-stoff og lappeteknikk er noe av det jeg har til felles med Mia. Puffen er uten tvil direkte inspirert av Mias puff, men det andre bare ble slik, og det var kanskje fordi jeg har sett det på hennes blogg, som jeg fulgte svært tett for noen år siden, jeg vet ikke. 
Den gang var det nesten som å komme hjem, da jeg oppdaget Mias og andres blogger, så mange som var interessert i, og drev med det samme som meg, visste ikke at det gikk an! 
Jeg leste blogger på harde livet, og nå er jeg en del av det selv, og koser meg veldig :)) 

Herming eller ikke herming, vi blir ihvertfall veldig inspirert av hverandre, og jeg prøver å skrive det hvis det er en annen blogger som har inspirert meg, men noen ganger tror jeg det kan være slik at man ikke vet hvor man har fått inspirasjonen fra, den bare ligger der som et lager av ting man liker, som man kan øse fra. 
Litt herfra og litt derfra. Jeg øste visst litt fra mitt Mia-lager denne dagen, både ubevisst og bevisst kanskje?
Har dere andre noen tanker om dette? Er dere alltid sikre på at det dere gjør er deres eget på en måte?

Og er det ikke litt rart da dere, jeg har malt og har planer om å male flere ting i lyseblått, og det ser jeg at veldig mange andre også gjør nå. Hvorfor liker så mange av oss lyseblått akkurat nå da? Det er vel en av trendene kanskje, men hvor starter de da? Jeg er jo helt sikker på at jeg har kommet på det selv, har alltid likt lyseblått :))

Prøvde å linke til bloggen Mias Landliv i dette innlegget, men det gikk desverre ikke, ser ikke ut til at Mia har åpen blogg lenger :-(

13 kommentarer:

Min lille interiør og hverdags dagbok sa...

Så lekkert, så fint med blått ☺
Legger meg til som følger, for her vil jeg komme tilbake ☺
Kansje vi ses hos meg?
-Beate-

Fågel Blå sa...

Underbara bilder fån dej!!!
Så fint!
Ha en fin dag
Klem Kathrine

liven sa...

Kjempefint!!
Alt dette blå blir jeg salig av....og vi som blogger ønsker jo å inspirere andre ikke sant ??
sikker på at Mia synest dette er helt flott :)

Det å male lysblått tror jeg nok er våren som gjør.....og jeg tenker å bruke Hulda sin fargekode til å male noen småting :)

ha en fin dag...og takk for inspirasjonen!

Anonym sa...

Jeg skjønner deg godt, jeg - jeg har også latt meg inspirere mye av Mia, både når det gjelder tepper og puter.

Jeg har fulgt bloggen hennes helt til i forrige uke. Men ser nå at den er stengt, ja - en stor blogger er tapt dessverre :-(

Kati sa...

Jag tycker mycket om blå så jag tycker att det här posting var såååååå jätte söt<3 Hoppas du förstår min svenska... Jag har inte kommenterat tidigare, utan jag har läst din blog...

Anonym sa...

Hej och TACK for din fina blogg!
Harligt med det blaa, har sjalv sytt lapptacken och tillhorande rullkuddar (de stora fran IKEA) fran overblivna jeans.
MIASLANSLIV ar en stor inspiration hon oxo!!
Kram Zazza Susanne Jebara
(boende i en arabisk stad i Israel)

Hanne Margrete sa...

Kjempefine bilder! Vi lar oss nok både besvisst og like mye ubevisst inspirere av andre, men det er jo sånn vi alltid har blitt inspirert. Bare at nå har vi så veldig mye mer tilgang på "andre hjem"...
Jeg er en av de som har blogget lyseblått og ser at det plutselig eksploderer.. tror det er årstiden og!
Jeg fikk en nydelig fargekode av Lisje Astrid for et år siden og brukte den da på møbler og dørspeil. nå tok jeg steget og malte et helt rom, og det ble nydelig! Hulda (husfrua i ingerborgstua) trykket fargen til sitt bryst og har begynt å bruke den(med link til meg) og sånn går nå dagan...
Er nok vanskelig å si hvor ting starter, men interiør er en evig runddans, og vi lar oss påvirke om vi vil eller ikke;)
Ble langt dette, men du påpekte noe jeg har tenkt på noen dager!

ha en fin dag!
Klem fra Hanne:)

Den Grønne Baljen sa...

Kjempe fint ble det... og man blir jo inspirert...det er vel litt av meningen også.. Jeg tror helt sikkert at Mia syns dette er fint og er glad for at du fant inspirasjon hos henne..

Og blått er vakkert... minner om den klar blå himmelen vi lengter sånn etter..i det grå været..
ha en fin dag

Kerstin

Synnøve sa...

Kjempefint ble det.
Ikke alltid lett og vite hvor og hva en blir inspiret av. Men jeg blir inspirert av alle bloggene jeg leser:-)
Jeg syntes det åpnet seg en ny verden,når jeg oppdaget interiørbloggene. Jeg leste så øyet ble stort og vått:-)
Jeg og har blitt inspirert av Mia,jeg strikket fletteputer, ala sånn som hun hadde strikket.

Ha en fin torsdag:-)
Klem

NOSTALGI I NR. 9 sa...

Det er herlig å la seg inspirere som du har gjort, virkelig fine bilder du deler,herlige blåfarger. Nå ble jeg inspirert av deg :-) Ha en fin dag :-) Anita

Wood and rose sa...

Vi blir vell mer eller mindre inspirert av andre blogger, blader eller tv-program, men så lenge vi skaper VÅRT EGET ut av en idè, så er jo ikke det herming, men videreutvikling, he-he. Og det er jo sånn det skal være. Og så lenge du henviser til hvor du har funnet idèen, så er jo det veldig bra. Forøvrig så syntes jeg bildene dine er fine. Klem Grethe

ide-puffen sa...

Så nydelig det ble. Jeg trodde først det var bilder fra Mia he he.
Jeg har holdt på med dongeristoler i sikkert 10år. Er fortsatt like glad i å holde på med den. men å trekke møbler i det er mye mer tidkrevende enn annen møbeltapetsering. Men unikt blir det.
Sier det igjen nydelig ble det.
klem klem

Anonym sa...

Kjempefint. :) Jeg har også alltid vært glad i dongeristoff og sydde "pufftrekk" for 4 år siden. Da visste jeg ikke engang om Mia`s blogg. Det er mange som har samme stil og smak og det er da vel lovlig.
Klem fra meg som elsker lyseblått,sammen med tusenvis av andre.