mandag 17. september 2012

Hvis jeg skal følge hjertet...


...så er det ikke tvil om at jeg ville valgt en gammel vedkomfyr framfor en ny,
for det er slike kjøkkeninteriør som dette som får hjertet mitt til å slå noen ekstra glade slag;
tallerkenhylle, hjemmelaget kjøkkenbenk, stort bord med benk og pinnestol, panel på veggene,
fillerye på golvet og sist men ikke minst en gammel vedkomfyr i grueløsning.




Noe av det samme føler jeg når jeg ser dette bildet også; vedkomfyren med kappe over,
hyller med nydelige hylleborder, kjøkkenhåndklær, grytekluter
og sjekk kranen og sinkbaljen med oppvaskklut
og lokkene oppe på kappa.




Her har den elektriske komfyren kommet i hus, men vedkomfyren er fortsatt med og oppvaskbaljen,
gryteklutene og kjøkkenhåndklærne henger fortsatt lett tilgjengelig.




Mange av de samme elementene er med i dette kjøkkenet også,
selv om dette nok både er litt større og "finere" enn de forrige.





Hos farfar kan jeg tenke meg at det så noenlunde slik ut omkring vedkomfyren;
en kaffekjel, ei vannbøtte og noen slitne plagg til tørk.




Ikke tvil om at vedkomfyren var en revolusjon da den kom inn i heimene omkring århundreskiftet eller så,
og det ser jeg for meg at den kommer til å bli for oss i Farfar-huset også,
gleder meg til å steke stek, boller og brød i den for eksempel.


Jeg har lenge hatt vanskelig for å bestemme meg for om vi skal sette inn en gammel eller en ny
vedkomfyr. De nye har nok mange fordeler; moderne fyringsegenskaper og termostat blant annet, og så kan
man se flammene, det er noe jeg kan like, så hodet mitt har litt lyst til å gå for en helt ny vedkomfyr,
som holder på varmen om natta, med nye fine stekeplater, og ja, sikkert enda flere fordeler.
Men hjertet mitt er litt redd for at en helt splitter ny ovn kan bli som et fremmedelement i
Farfar-kjøkkenet, at den rett og slett ikke vil passe inn,
dette har rett og slett vært et vanskelig valg
som jeg har tenkt mye på.



Men så skjønner dere, var det at løsningen nesten kom rekende som på ei fjøl i helga;
min bror ringte og sa at jeg kunne få den gamle vedkomfyren som står i hytta hans,
og det er ikke en hvilken som helst gammel vedkomfyr må dere tro.
Det er den vedkomfyren som stod i kjelleren hos bestemor,
den hun kokte såpe og kalvedrikk på,
mens jeg satt på benken ved døra
og spiste nepe fra åkeren,
og levde lykkelig
med sukker på :))

Det var jo den ovnen som skulle til Farfar-huset.
Gjett om jeg gleder meg til å fyre i den.
Det kan bli allerede til neste år det :-D

Beklager at jeg ikke har bildehenvisninger men jeg lagret disse bildene kun til inspirasjon for meg selv for lenge siden og
tenkte ikke å legge de ut. Hvis du kjenner igjen bildene og gir meg beskjed om
kilden/kildene så skal jeg med glede legge ut link eller henvisning.

14 kommentarer:

Unknown sa...

Det er ikke lett å velge bestandig og valgets kvaler kan være mange.
Da er det utrolig deilig når det dukker opp slike løsninger :)

Ønsker deg en fin mandag :)

Fjordheim sa...

Så heldig du er som får en gammel vedkomfyr. Vi har en ny på kjøkkenet, og er veldig fornøyd med den. Den holder varmer utrolig godt og holder lenge på varmen. Den er omtrent den eneste varmekilden vi bruker i 1.etg. Så vi er er veldig glade for at vi gikk for en ny. Men nå har ikke vi et gammelt farfar kjøkken å pusse opp. Mulig vi hadde valgt anderledes da.
Ha ei herlig uke :)

fru. Lærum sa...

jeg bare elsker far-far huset....skulle gjerne bodd der :-)

klem tone

liven sa...

Åh ja....så koselige bilder!!
Disse vedkomfyrene er bare så sjarmerende :)
Kos deg i farfar-huset :)

Gårdsjenta sa...

Så flott at du får en gammel komfyr, med sjel og historie som du kjenner. :9 Er ekstra stas da :)

Hjemme hos meg sa...

Hei!

Kjempefine bilder :)
Koselig!

Nydelige kjøkken i innlegget under her også...

Klem Anette

Fågel Blå sa...

Undrebara bilder!!!
Jag njuter!
Ha en fin vecka
Klem Kathrine

Tante Titti sa...

Så heldig du er!!! Å så snill en bror du har! Forstår godt du gleder deg til å fyre i den ovnen ja. Jeg husker selv veldig godt det gamle kjøkkenet hjemme hos mine oldeforeldre, og den fine gamle vedkomfyren som sto der. Hadde ønsket meg en slik i mange år da jeg kom over en på finn.no for noen år siden. Fikk sablet den inn i min lille golf, og kjørt den hjem. Og da vi flyttet var den høyeste prioritet på å få med videre. Nå står den i garasjen og venter på at jeg skal få meg ny hagestue til neste sommer - da skal den dit.
Ønsker deg en fortsatt fin uke!
Titti-klæmm!!

Frida sa...

Vilken fin gammal vedspis, där hade du tur! Den kommer att passa in jättefint.
Kram Frida

Anonym sa...

Hei!
Ikke lett å velge noe sånt, men tror nok du faller på den som er riktig for deg:)
Nydelig gamle bilder:)

Klem Merete

Unknown sa...

Der ser du- svar kommer :) Da er broren din snill og alt er slik det skal være. Ingen overraskelse at jeg sier det - men stol alltis på magefølelsen !

Hvordan skal dere få den frem til farfar huset? med båten kanskje?

Blir et spennende å flott prosjekt.

God kveld og natt !

Klem Monica

Unknown sa...

Bare feiervesentet godkjenner ovnen :)

Klem en gang til !

lavendel mio sa...

For et herlig innlegg!!
Vi hadde en slik på vårt kjøkken da jeg vokste opp, vi var 9 barn så min mor fyrte i den store svartovnen som vi kalte den, hun bakte brød og lagde middag i store 10 literpanner, og det hang klær til tørk på ei snor over den hele høsten og vinteren, var ikke mye tørketrommel den tiden gitt. Jeg er 64 model, men syns det er en evighet siden. Vi kastet den ikke ut før på 70 tallet.
Du er heldig som fikk den ovnen etter din bestemor, blir vel fyrt med andakt i den tenker jeg:)
Ha en fin dag!
Hanne

Monica sa...

Très beau !
Very nice !
Monica