torsdag 13. september 2012

Man tager hva man haver suppe



Suppa som putret på ovnen mens jeg renset blåbær i forrige innlegg var en ordentlig: 
man tager hva man haver suppe.
Jeg startet med buljong og litt tacosaus og puttet i det jeg hadde for hånden.
Til slutt ble den ganske god, nesten som om den skulle være kokt på en spiker ;-D
Her er oppskriften hvis du har lyst på en varmende høstsuppe:

Man tager hva man haver suppe
1 liter buljong
1/2 glass medium sterk tacosaus
Litt saghetti brukket opp i korte lengder
4 hvitløkskløfter (fra glass i olje)
5-6 soltørkede tomater i biter
1 liten boks maiskorn
2 raspede gulrøtter
Litt purreløk
Rester av hjemmelaget potetmos (for å jevne suppen litt)

La suppen stå og go'gjøre seg på ovnen til alt er mørt og smakene har fått satt seg,
smak den til med litt salt og pepper og
tilsett litt fetaost i terninger like før servering.

Serveres med en liten rømme- eller kesamklatt

Hvis jeg ikke hadde hatt potetmos fra dagen før ville jeg tilsatt 2-3 fint raspede poteter.
 Denne suppen kan varieres i det uendelige etter hva man har for hånden,
minner kanskje litt om Minestronesuppe.


Jeg har lurt på hva jeg skulle bruke min nye Le Creuset-gryte til, og til suppe var den ihvertfall perfekt :-)


4 kommentarer:

Underberget sa...

Spennende oppskrift! Taco-saus og potetmos var lure tips:-) Gode supper er virkelig herlig høstmat! Ha en fin kveld videre, klem fra Berit.

Unknown sa...

Ok- så da leder jeg med ett år, den ledelsen kunne jeg vært foruten da :)

Supper er så godt nå på høsten, spesielt. Gjenbruk er flott og bruke rester og slikt er fint- takk for god ide til god suppe.

Heldige deg som har så fin en gryte !

God kveld og helg !

Klem Monica

fru. Lærum sa...

det er sånn jeg driver også...tar det men har for hånd....godt blir det hver gang :-) dette så deilig ut og suppe er så godt :-)

klem tone

Anonym sa...

Dette så utrolig godt ut:)
Nydelige bilder:)

Sov godt
Klem Merete